چند مورد از مکمل های مورد استفاده ورزشکاران رزمی

– آرژنین :

آرژنین و مکمل های دارای آرژنین یکی از پر کاربردترین مکمل ها در ورزش های رزمی هست . بدن به راحتی آرژنین را به مونواکسید نیترژن تبدیل کرده و از آنجایی که این ماده رشد را تنظیم می کند و به انبساط رگ های خونی کمک می کند محرکی برای کسب حجم و نیرو و استقامت است . با انبساط رگ ، خون بیشتری وارد عضلات می شود در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به عضله می رسد . همچنین تحقیقات نشان داده آرژنین میزان GH را افزایش میدهد . همچنین مصرف آرژنین در کنار تمرین می تواند به عمل چربی سوزی نیز کمک شایانی کند . چربی سوزی با آرژنین بیشتر به خاطر تقویت عمل آزاد سازی چربی و افزایش GH است . آرژنین را قبل از تمرین مصرف کنید .

توجه کنید که بدن نمی تواند آرژنین رو تولید کند پس باید آن را از منابع خارجی تامین کنید .

۲- پروتئین وی ۱۰۰ درصد :

ساده ترین و بی دردسر ترین مکمل پروتئین وی هست که به منظور رشد عضله در بدنسازی استفاده می شود . پروتئین وی را قبل و به خصوص بعد از تمرین استفاده کنید . همچنین مصرف این مکمل در صبح نیر میتواند مفید باشد .

استفاده پروتئین وی بعد از تمرین برای شدت بخشیدن به سنتز پروتئینی ضروری هست . همچنین پروتئین وی علاوه بر عضله سازی میتواند به چربی سوزی شما کمک کند . مخلوط کردن ۳۰ الی ۴۰ گرم پروتوین وی در آب و خوردن این نوشیدنی به عنوان میان وعده احساس گرسنگی را کاهش داده و به این ترتیب دیگه به سراغ هله هوله نخواهید رفت !

۳-کراتین :

کراتین مشهور ترین مکمل در بین بدنسازها هست . کراتین توان و نیروی شما را زیاد میکند و باعث می شود شما بهتر تمرین کنید و در نتیجه حجم بگیرید ! کراتین نقش بسیار مهمی در کمک به ساختن atp، که منبع انرژی عضلات حین فعالیت های شدید است، دارد. هرچه پر کردن ذخیره atp شما سریعتر انجام شود، زودتر می توانید تمرینات عضلانیتان را دوباره شروع کنید. علاوه بر این کراتین نیز می تواند باعث چربی سوزی شود ! کراتین متابولیسم استراحت شما را بالا می برد ، کسانی که در کنار تمرینات بدنسازی کراتین هم مصرف کردند متابولیسم استراحتشان تا ۶۰ درصد افزایش یافته . در ایالات متحده نیز تحقیقی روی سربازهای ارتش صورت گرفت و افرادی که طی ۵ روز بارگری کراتین کردند ۱.۳کیلوگرم افزایش وزن داشتند در حالی که ۲۳۰ گرم کاهش چربی داشتند . نوع مونوهیدرات کراتین زیاد مورد طرفدار رزمی کاران نیست بهتر است از نوع ATP و یا AKG استفاده کنید . همچنین با کراتین زیاد آب مصرف کنید .

نکته دیگر در مورد کراتین این است که این مکمل برای ورزش هایی با استقامت معمولی زیاد کاربرد ندارد

 

۴-گلوتامین و اسید های آمینه

هیچ چیز مثل گلوتامین به یه رزمی کار خسته کمک نمی کند ! گلوتامین از تخریب و تحلیل عضلات جلوگیری کرده و به بهبود آنان و عضله سازی کمک میکند علاوه بر این گلوتامین نیز میتواند چربی سوزی کند ! گلوتامین را بعد از ورزش و قبل خواب استفاده کنید . گلوتامین را میتوانید با نوشیدنی پروتئینی نیز مخلوط کنید و مصرف کنید .

BCAA : آمینو اسیدهای شاخه ای لیوسین ، ایزولیوسین و والین ۳ آمینو اسید از ۸ آمینو اسید ضروری هستند . بعد از تمرین درصد این سه ماده در بدن کم می شود . شما بعد تمرین فورا از باشگاه بیرو میاین و بدن هم برای تامین مواد خود میره سراغ عضلاتتان ! همونی که برای تقویتش وقت گذاشتید ! این اسیدهای آمینه موجب تقویت رشد عضلانی ، تقویت استقامت همونی که در رزمی دنبالشین ، تقویت قدرت ، جلوگیری از نابودی عضلات و چربی سوزی بیشتر می شود . آمینو اسید ها را قبل و بعد تمرین استفاده کنید .

۵ZMA

برای افزایش میزان تستستورون و افزایش سوخت و ساز بدن شما به روی ، ویتامین ب و منیزیم آسپارات نیاز دارید . همون چیزایی که با مصرف ZMA بدست میاورید .

۶– بتا آلانین :

یک مکمل نیروزا مخصوص بدنسازها و رزمی کار ها . بتا آلانین که در واقع یک اسید آمینه هست در بدن با ماده ای دیگر ترکیب شده و نه تنها باعث افزایش نیرو میشود بلکه در پی آن عضله سازی و چربی سوزی نیز صورت می گیرد .

وقتی شما بتوانید وزنه های سنگین تر بزنید و مدت طولانی تری به کیسه بوکس مشت بزنید پس بهتر میتوانید عضلات رو تقویت و چربی ها رو آب کنید .

۷- کازئین

این پروتئین دیر هضم رو شب قبل خواب مصرف کنید … همچنین می تونید به جای این مکمل از ۱۵۰ گرم ماست یا چند قاشق کشک استفاده کنید .

شیر نیز دارای این پروتئین هست میتونید یک لیوان صبح و یک لیوان شب قبل از خواب از شیر استفاده کنید.

نکته قابل توجه اینجاست که بدون انجام فعالیت ورزشی سنگین و اصولی هیچ یک از موارد بالا معجزه نخواهد کرد . ورزش قهرمانی « را ه میان بر » ندارد و باید با برنامه ریزی و تمرینات مداوم به سطح بالای آمادگی برسیدو باید دقت کرد که مکملی (دارویی) وجود ندارد که عوارض نداشته باشد اما به نسبت بعضی داروها عوارض کمتری دارند . اما بهترین روش استفاده از مواد غذایی طبیعی می باشد زیرا که این مکملها نه تنها عوارضی روی بدن دارند بلکه وابستگی روانی (اعتیاد آور ) نیز ایجاد می کنند که ورزشکاران را به مصرف بیشتر این داروها سوق می دهد .

نکته بعدی میزان و یا همان دوز مصرف می باشد که باید به اندازه کافی مصرف  شود و این باور غلط است هرچه بیشتر بهتر .